כל מבדק, ניתוח אישיות או אבחון חייב לענות על הדרישות הבאות כדי להיחשב איכותי ואמין:
עליו להיות מוגן מפני אפשרות של הכנה מוקדמת כלשהי מצד הנבחן ולא לאפשר “לעבוד” על הבוחן. אסור שהמבדק יאבד מיעילותו במבחנים חוזרים (באותו סוג של אבחון) של אותו הנבדק. יש להגיע אל תכני התת-מודע ולבחון את הרובד התת-הכרתי של אישיות האדם אשר מניע אותו וקובע את כל התנהלותו בחייו.

על כל הקריטריונים החשובים האלה עונה האבחון הגרפולוגי. ערכה של הגרפולוגיה לעומת שיטות אבחון אחרות:

אבחון גרפולוגי –
ביטחון מפני השפעה כלשהי מצד הנבדק (תשובות דו- משמעיות, מניפולטיביות או יכולת להרשים): ביטחון מלא. השפעות כאלה לא מהוות מכשול. לעתים הבודק אף לא רואה את הנבדק.
השפעות מצד הנבדק עלולות להכשיל את האבחון.השפעתם של תנאים סביבתיים משתנים או לא רגילים לנבדק, על תוצאות האבחון: כשדעת הנבדק מוסחת, האמינות ודיוק האבחון עולים. הכתב נעשה טבעי יותר.
הגבלות ספציפיות(כמו שפה זרה, חוסר נסיון, התרגשות או דיסלקציה): לא מהוות מכשול
עריכת אבחונים חוזרים ואמינות התוצאות: אמינות נשמרת
רמת לחץ והתרגשות שנגרמות כתוצאה מהבדיקה: השתתפות סבילה בתהליך האבחון: ההשפעה הרגשית פחותה או כמעט לא קיימת במקרה של כתבים מוכנים מראש.
אפשרות לערוך בדיקה חוזרת דחופה (לצורך בירורים נוספים): האפשרות ישנה: עשויה לעזור
כיצד מושפעת אפקטיביות האבחון כתוצאה מהוספת עבודה נוספת לנבדקה: אפקטיביות גדלה: הנבחן מתעייף או מאבד עניין – כתב ידו נעשה טבעי ואמיתי יותר

מבדקים, שאלונים, פסיכוטסטים, ראיונות אישיים –
ביטחון מפני השפעה כלשהי מצד הנבדק (תשובות דו- משמעיות, מניפולטיביות או יכולת להרשים):
אין ביטחון כלל.
השפעות מצד הנבדק עלולות להכשיל את האבחון.השפעתם של תנאים סביבתיים משתנים או לא רגילים לנבדק, על תוצאות האבחון:
כשדעת הנבדק מוסחת והוא פחות מתרכז או מתפזר, האמינות והדיוק של תוצאות האבחון יורדים.הקפדנות, הבקרה והשליטה נחלשים.
הגבלות ספציפיות(כמו שפה זרה, חוסר נסיון, התרגשות או דיסלקציה): עלולות להכשיל את המבדק
עריכת אבחונים חוזרים ואמינות התוצאות: פוחתת עם כל נסיון נוסף
רמת לחץ והתרגשות שנגרמות כתוצאה מהבדיקה: השתתפות פעילה במהלך האבחון: השפעה רגשית משמעותית
אפשרות לערוך בדיקה חוזרת דחופה (לצורך בירורים נוספים): אינה ומיותרת: לרוב לא מועילה ולא קובעת
כיצד מושפעת אפקטיביות האבחון כתוצאה מהוספת עבודה נוספת לנבדקה: האפקטיביות קטנה:הנבחן מתעייף, ריכוזו, תשומת לבו וסבלנותו נפגעים ולכן תוצאות האבחון (שתלויות בתשובותיו או בתגובותיו) עלולות להיפגם.

X